Luet...
Asiakaspalvelu, Lomakkeet

Pitkä ja rämeinen tie klikistä konversioon

Piirtelin asiakkaan kanssa auki perinneprosessia verkkoliikenteen generoinnista tilaustenkäsittelyyn. Keltaisia lappuja kului pakallinen, ja jossain vaiheessa vaivalla ja rahalla haalitun liikenteen karsiutuminen prosessivaiheesta prosessivaiheeseen edettäessä alkoi hirvittää.

Niin pitkään kun verkossa viilettäjä saa tarpeensa tyydytetyksi samassa kanavassa, iloisesti klikkailemalla, pysytään oikealla osastolla. Toki konversio riippuu palvelusta itsestään, mutta miksi ihmeessä ostohalukas ihminen työnnetään karskisti 1800-luvulle heti kun on ostohalukkuus on saatu ilmaistua?

Landing pageen on panostettu. Tulevan asiakkaan innostus pysyy korkealla, ja suurin toivein hän painaa Tilaa-nappia. Ja mitä sitten? ”Täytä tietosi ja lähetä painamalla Valmis-nappia. Lupaamme palata joskus ensi viikon puolella kirjepostilla. Itse palvelu aukeaa muutaman viikon päästä, kun olet ennättänyt puuhailla palautuskuorten kanssa ja hölkännyt lähipostiisi.” Eihän sitä näin kirjoiteta, mutta tätä paperinen tilaussopimusprosessi käytännössä tarkoittaa asiakkaan silmin katsottuna.

Jokainen asiakkaan läpi kuljettava vaihe pudottaa konversiota, vaikka pysytään sähköisessä maailmassa. Jokainen viive pudottaa konversiota. Jokainen… Mutta mietipä huviksesi paljonko konversiota pudottaa siirtyminen Itellan polkupyörään, kirjeveitseen ja kalenteriin – hiiren ja sekuntikellon sijasta!

Joskus aikoinaan sähköisesti allekirjoitettavan tilauslomakkeen tekeminen olisi ollut kallista ja hankalaa. Nykyään se helähtää kampanjasi ytimeen vaikka samana päivänä, esimerkiksi verkkolomake.fi -palvelua käyttämällä. Tai digitoimistosi voi pienellä koodinikkaroinnilla upottaa allekirjoituksen suoraan olemassa oleviin ländäreihin. Älä vain usko väitteitä ”parin viikon” toimitusajasta ja ”ei kovin monen tonnin” laskusta, ainakaan pelkästä sähköisen allekirjoituksen lisäyksestä. Tämä on nykyaikaa, ei nylkyaikaa.

Joku varmasti laskee arvoa sillekin, että sähköisesti allekirjoitetut tilaussopimukset ovat saman tien sähköisesti arkistoitavissa ja myöhemmin helposti haettavissa, ilman skannauksia, tunnistamispuheluita, metadatan täggäilyä ja muita todella, todella paljon asiakkaan kokemaa arvoa lisääviä työvaiheita…

Onhan niitä ihanan nostalgisia muistoja postimerkin nuolemisesta. Hoidetaan kuitenkin nämä bisnekset ensin. Hyvin onnistuu.fi.

Tyytyväisenä kirjaili Harri

 

Keskustelu

Ei kommentteja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: